02 maja 2024

Wizytówka z kodem QR – zbędny bajer czy nowe, kreatywne możliwości autoprezentacji? 

Poradnik

O dobrym pierwszym wrażeniu pisaliśmy już nie raz — jesteśmy więc przekonani, że skoro czytasz ten artykuł, to jesteś w pełni świadomy i wiesz, że potrzebujesz wizytówek dla swojego biznesu. Dziś jednak nie będzie o klasycznych wariantach, a o małym detalu umieszczanym na firmowych wizytówkach, czyli o kodzie QR. Pokażemy Ci, że to nie jest zwykły element dekoracyjny, a narzędzie łączące rzeczywistość z digitalowym światem, które wykorzystać możesz na tyle sposobów, ile jest w stanie wymyślić Twoja kreatywna głowa. 

  1. Klasyka gatunku — szybki zapis adresu firmy lub dodanie kontaktu.

Jedną z najczęściej wykorzystywanych możliwości kodu QR jest wymiana danych. To niewiarygodnie wygodne rozwiązanie, ponieważ zamiast nerwowo przepisywać cyfry numeru telefonu, skrupulatnie literować drugiej osobie adres e-mail lub spisywać dane adresowe firmy, wystarczy zeskanować kod!  Wszystko to, na co poświęcilibyśmy przynajmniej kilka minut, wydarza się samoczynnie, w mgnieniu oka. A co z zaoszczędzonym czasem? Możesz przeznaczyć go na budowanie relacji z klientem. 😉

  1. Zbieraj kontakty i prezentuj się jak mistrz, linkując do strony internetowej lub dedykowanego landing page.

Wykorzystaj klasyczne nośniki informacji w niekonwencjonalny sposób — to od Ciebie zależy, co umieścisz na stronie, a możliwości na kreatywne wykorzystanie jest naprawdę sporo. Przykładowo, jeśli z wizytówek korzystać będziesz podczas kongresu lub targów branżowych, możesz wykorzystać kod QR, by przekierować odbiorców do przygotowanego wcześniej, dedykowanego landing page’a, ściśle związanego z tematyką eventu. Umieść na nim formularz kontaktowy lub daj zainteresowanym możliwość zapisu do newslettera, poszerzając w ten sposób bazę swoich „gorących” kontaktów. Możesz też postawić na coś nowatorskiego np. stworzoną specjalnie na potrzeby firmy grę, podczas której klient stopniowo odkrywa portfolio lub zbiera punkty, które może wymienić na rabat na Twoje usługi.  

Strona internetowa to z kolei Twoja wizytówka online, musisz więc zadbać o to, by zachwycała designem, zasilić ją wysokiej jakości treściami, sprawić by była intuicyjna i przede wszystkim szybka — nici z ekspresowego skanowania kodu QR, jeśli klient będzie musiał czekać wieki, by dostać się na Twoją stronę.

  1. Element zaskoczenia, czyli zeskanuj mnie i…obejrzyj klip!

Już od jakiegoś czasu świat filmowy szturmem podbija wszelkie przestrzenie internetu. Wskocz na tę falę i wykorzystaj potencjał wideo także do promocji swojej firmy lub do budowania marki osobistej. Przygotuj spot, w którym podzielisz się wartościami i misją, przybliżysz profil działalności czy przedstawisz ofertę lub zaprezentujesz się w roli eksperta. Możesz także wykorzystać istniejący już materiał i ograć go komunikacją na wizytówce lub za pomocą kodu QR odesłać potencjalnego klienta wprost do swojego portfolio w formie animacji. Zaangażuj odbiorców nie tylko na poziomie statycznym, ale także pozwól im się usłyszeć i zobaczyć w bardziej dynamicznym formacie. Jesteśmy przekonani, że dobry materiał video w połączeniu z wizytówką z kodem QR to świetny sposób na połączenie świata rzeczywistego i internetu oraz przepis na zatrzymanie odbiorców na dłużej, bo w końcu każda sekunda jest na wagę złota.

  1. Zamień klienta w obserwatora i podrzuć mu link do…Instagrama, Facebooka czy LinkedIna.

Jesteśmy przekonani, że skoro prowadzisz własny biznes, to jesteś obecny w mediach społecznościowych, mamy rację? 😉 Internetowe aplikacje, zrzeszające społeczność to równie dobry sposób na pokazanie światu tego, w czym się specjalizujesz. Na wizytówce umieść kwadracik z kodem QR i przenieś odbiorców z rzeczywistości na dowolną platformę. Aby jak najefektywniej wykorzystać potencjał takiego rozwiązania, przygotuj swój profil — zadbaj o to, by odbiorca z łatwością mógł znaleźć tam wszystkie niezbędne informacje na Twój temat oraz ofertę, cennik i portfolio. Pamiętaj, że to content zatrzyma odbiorców na dłużej, a w przypadku Instagrama spójny feed i zoptymalizowany opis bio oraz relacje wyróżnione to totalny must have.

  1. Kod QR jako narzędzie do zwiększenia ilości pozytywnych opinii

Są branże, w których zbieranie opinii oraz referencji ma ogromną wartość i wpływ na postrzeganie marki. Dzięki wizytówce z kodem QR możesz zachęcić klientów do podzielenia się swoimi wrażeniami z wykonania usługi lub zakupu i użytkowania produktu. W większości przypadków nie zostawiają oni po sobie śladu, pomimo swojego zadowolenia. Dlaczego tak się dzieje? Mechanizm jest prosty — trzeba wejść w przeglądarkę internetową, wpisać nazwę firmy, a następnie znaleźć prawidłowy wynik i dopiero wtedy można zostawić kilka miłych słów. Wniosek? To wszystko trwa po prostu za długo i wymaga całej sekwencji ruchów, co zniechęca klientów do podjęcia działania. Po co komplikować tę sprawę, skoro dokładnie to samo można zrobić jednym kliknięciem? Ułatw im drogę dotarcia do sekcji opinii, podziel się rabatem lub gratisami i obserwuj, jak ilość pozostawionych rekomendacji z dnia na dzień wzrasta.

Jak widzisz, wizytówka z kodem QR to całkiem niezły sposób na wyjście poza schematy. Niezależnie od tego czy masz już gotowy projekt, potrzebujesz jego odświeżenia, chcesz dodać do gotowej koncepcji kwadracik z kodem QR, czy marzysz o zupełnie nowym designie — napisz do nas i zobacz, jak dzieje się magia projektowania i druku. 

Powrót do bloga